“Leer hoe je dingen uit jouw praktijk écht kunt verbeteren”
Suzan Leusink is tweedejaars student van de Master Passend Meesterschap (MPM) en werkt in het SBO met groep 3. Zichzelf blijven ontwikkelen als onderwijsprofessional; dat zag ze wel zitten! Maar dan wel met het doel om de leerlingen nog beter te kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling. De MPM gaf haar handvatten hoe ze haar onderwijspraktijk kon verbeteren.
Praten mét het kind
“In mijn werk doe ik veel dingen omdat ik ze altijd al zo doe. Als mensen vroegen waarom ik iets doe, dan kon ik daar eigenlijk nooit zo goed antwoord op geven. Ik miste die onderbouwing. Vanuit mijn stichting wordt veel ruimte gegeven voor professionalisering. Bij de MPM sprak het inclusief handelen en het centraal stellen van de leerlingen mij erg aan. Ik vind het erg belangrijk om te praten mét het kind en niet over het kind. Want hoe jong ze ook zijn, ze kunnen vaak al zoveel zeggen of aangeven. De keuze voor de MPM was daardoor snel gemaakt.”
Leren van ‘verkeerde’ complimenten
“Wat ik bij de MPM erg waardevol vind is dat je leert hoe je dingen uit jouw praktijk écht kunt verbeteren. Een heel simpel voorbeeld is het geven van complimenten. Aan het begin van het eerste jaar van de master leerden we dingen over een positieve mindset. Hoe vaak zeg je als leraar wel niet: “Goed gedaan, je bent een kanjer”. Dat meen je op dat moment oprecht, maar ik heb nu geleerd dat dat eigenlijk ‘verkeerde’ complimenten kunnen zijn. Het kan daarmee overkomen alsof de leerling kan stoppen met oefenen. Voortaan zeg ik liever: ‘ik zie dat je goed geoefend hebt, ga zo door’. Daarmee zwengel je de motivatie en leergierigheid van de leerling aan om z’n best te blijven doen. Het zijn echt die kleine veranderingen die het verschil kunnen maken.”
Mooie resultaten door een brede samenwerking
“De master heeft me geleerd dat je door een brede samenwerking, met zowel het kind als zijn/haar omgeving, zoveel mooie en waardevolle resultaten kunt boeken. Het onderzoek wat ik in het derde semester deed met een leerling met autisme is daarvan een mooi voorbeeld. Het onderzoek vond plaats in de ‘brede keten’, dus met een casus die verder reikt dan alleen je eigen onderwijspraktijk. De leerling met wie ik het onderzoek deed vond het moeilijk om hulp te vragen. Het leven kan best lastig zijn als je geen hulp kunt vragen, dus ik wilde hem daar graag verder bij helpen. Bij deze casus kon ik heel mooi zowel het kind als zijn ouders en het autismehuis betrekken.
Al pratende heb ik de leerling kunnen helpen om taal te geven aan zijn behoefte. We hebben hier later ook een plaatje en een zin aan gekoppeld en door veel te oefenen heeft hij geleerd om hulp te vragen in de klas, thuis en bij het autismehuis. Met kleine stapjes en in zijn eigen tempo is het gelukt en dat is zo’n succesverhaal! Het onderwijs voor de kinderen in mijn groep kan zeker nog inclusiever worden en het kijken naar het kind én zijn omgeving is daarbij een mooie stap.”
Oefening baart kunst
“De MPM heeft mij handvatten gegeven hoe ik kan samenwerken en vanuit een positieve mindset en denken in kansen en mogelijkheden de kinderen kan helpen in hun ontwikkeling. Als ik nu terugkijk naar hoe ik les gaf voordat ik de master begon, dan heb ik een enorme verandering doorgemaakt. Ik weet nu waar ik sta en waarom ik dingen doe zoals ik ze doe. Het kijken naar mogelijkheden bij ieder kind, hoe klein ze ook zijn, is erg waardevol en belangrijk. Niemand wordt er beter van om te kijken naar wat er niet is. Het denken in kansen en mogelijkheden en het werken met de positieve mindset is wel iets wat je moet oefenen. Het is inmiddels voor mij echt een soort sport geworden en een tweede natuur! En soms denk ik nog steeds ‘goh, dit had ik anders kunnen doen', maar door die bewustwording leer je.”
Over de master Passend Meesterschap
Ben jij geïnteresseerd in de master Passend Meesterschap? Bezoek dan een voorlichting of lees hier meer over de master.