Wassila Aamri: "Om goed samen te kunnen werken, moet je vaardig zijn"

Docent Wassila Aamri in de klas

Haar studenten hebben al aardig wat meegemaakt in het leven, merkt Wassila Aamri, docent Omgangskunde aan ROC Midden-Nederland. En dat heeft invloed op haar werk, dat steeds complexer wordt. Wassila zocht verdieping op het thema gedrag en leren en vond die in de Master Passend Meesterschap: "Hier vind ik wat ik nog miste voor mijn beroepsuitoefening."

"Na mijn studie Omgangskunde vond ik dat ik wel even genoeg gestudeerd had. Maar toen mijn eerste jaar als docent en studiecoach achter de rug had, merkte ik dat ik meer wilde. Ik miste iets", vertelt Wassila. "Veel studenten die bij ons binnenkomen, hebben het zwaar. Ze hebben bijvoorbeeld een lastige thuissituatie, zijn gepest op de middelbare school of hebben andere problemen. Als docent en studiecoach moet ik daar iets mee. Ik vond dat ik me verder moest verdiepen om mijn studenten beter te kunnen helpen."

Relevante thema's die terugkomen in de praktijk

Wassila schreef zich in voor de Master Passend Meesterschap en startte in september 2021. "Wat mij aanspreekt in deze master is dat ik aan de slag kan met thema’s die voor mijn beroepspraktijk relevant zijn. Zo ben ik in het begin van de studie bezig geweest met het thema zelfbeeld. Ik had toen een student die vroeger zwaar gepest was en daardoor erg onzeker was over haarzelf. Ik wilde erachter komen hoe ik haar vaker naar school kon laten komen, want ze verzuimde nogal eens. Samen met medestudenten die een vergelijkbare casus hadden, ben ik de literatuur ingedoken. Aan de hand daarvan ben ik in samenwerking met collega’s tot nieuwe interventies gekomen. Daardoor neem je goed gefundeerde beslissingen en laat je minder je intuïtie spreken. En het heeft geholpen. Al blijft het onze aandacht vragen."

Reflecteren op interventies

De master helpt haar enorm in haar werk. "Ik heb geleerd diverse interventies in te zetten en daarop te reflecteren. Denk aan een wekelijks gesprek met de student, al ging het maar over welke leuke en stomme dingen ze had meegemaakt. Verder heb ik met de andere docenten afgesproken de student meer aandacht te geven en elkaar op de hoogte te stellen als ze er niet was. En ik heb de ouders er nauw bij betrokken om zo samen ervoor te zorgen dat hun dochter de opleiding kon blijven volgen", vertelt ze.

Verbinden, mobiliseren en leren

Meer samenwerken met anderen, dat is misschien wel de grootste stap die Wassila dankzij de master heeft gezet. "Samenwerken vraagt om reflecteren en daarvan te leren. Dan word je er vanzelf krachtiger en vaardiger in. Ik had de neiging het allemaal wel zelf uit te willen puzzelen, maar heb echt geleerd gebruik te maken van elkaars sterke punten. Of het nu studenten, docenten of anderen uit de omgeving zijn. De master helpt je de verbinding met elkaar aan te gaan, anderen te mobiliseren en van elkaar te leren."

Elk semester start ze met een nieuw thema met opdrachten en onderzoeksvragen. Daar heeft Wassila ook haar studenten voor nodig en die laten zich niet zomaar voor haar karretje spannen: "Veel van mijn medestudenten werken in het primair onderwijs en daar is toch makkelijker om iets gedaan te krijgen van leerlingen dan van studenten. Moet ík iets voor jóuw studie doen?, hoor je dan. Ik probeer daar creatief mee om te gaan. Bijvoorbeeld door het onderzoeksthema te verbinden aan iets wat ze aan hun eigen portfolio kunnen toevoegen. En door zoveel mogelijk te werken met studenten die geïnteresseerd zijn in de vraagstukken."

Wassila

 

Betrokkenheid bij diversiteit en inclusie

Soms levert de studie een confrontatie met haarzelf op, zegt ze. "‘Ik dacht dat ik mezelf goed kende, maar ik had het toch mis. Zo kwam ik erachter dat ik moeite had met grenzen stellen en voor mezelf opkomen, terwijl ik dacht dat ik daar juist best goed in was. En ik ontdekte waarom ik zoveel betrokkenheid voel bij het thema diversiteit en inclusie. De kern waarom ik dat zo belangrijk vind, is dat ik vroeger zelf uitsluiting heb ervaren. En nu zie ik dat veel studenten daar ook nog mee te maken hebben. Dat raakt me enorm. En dat terwijl inclusief denken en handelen zo simpel kan zijn. Iets meer openstaan voor het perspectief van de ander helpt al. En iets meer rekening houden met hoe je iets tegen een ander zegt. Inderdaad, dat zou ook voor veel politici goed zijn."

"Pittige studie, maar begin gewoon"

Of Wassila de studie een aanrader vindt voor collega’s in het mbo? "Absoluut! Maar ik besef wel dat het een pittige studie is die veel tijd van je vraagt. Ik had de pech dat ik door problemen met mijn gezondheid een achterstand heb opgelopen. Ik heb zelfs even overwogen te stoppen, maar dankzij goede begeleiding van mijn studiecoach heb ik doorgezet. Ik kreeg alle vrijheid om de studie weer in eigen tempo op te pakken. Mijn advies is dat je er gewoon mee moet beginnen. Soms vraagt het wat creativiteit om opdrachten uit te voeren en onderzoek te doen, maar dat leer je vanzelf."